Europees Parlement Bevestigt Uitstel van CSRD-Rapportageverplichtingen
- Ronald
- 3 apr
- 4 minuten om te lezen

Het Europees Parlement heeft nu formeel ingestemd met het uitstel van de verplichte
duurzaamheidsrapportage voor grote bedrijven onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Oorspronkelijk zouden deze vereisten gelden vanaf het boekjaar 2025, maar volgens de nieuwe tijdlijn wordt de verplichting voor de meeste grote ondernemingen uitgesteld tot het boekjaar 2027. Deze ontwikkeling volgt op eerdere steun van de Europese Commissie en de recente goedkeuring door de Europese Raad, wat duidelijkheid en ademruimte biedt aan veel organisaties.
Hieronder volgt een beknopt overzicht van de belangrijkste punten en implicaties:
1. Achtergrond van de CSRD
De CSRD maakt deel uit van de strategie van de Europese Unie om meer transparantie en verantwoording te stimuleren met betrekking tot milieu-, sociale en governance (ESG)
impact. Door uitgebreidere en gestandaardiseerde rapportage te verplichten, wil de richtlijn belanghebbenden zoals investeerders, werknemers, klanten en toezichthouders beter instaat stellen om het duurzaamheidsbeleid en de prestaties van bedrijven te beoordelen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de CSRD de bestaande Non-Financial Reporting Directive (NFRD) zou vervangen en uitbreiden, met gedetailleerde
openbaarmakings verplichtingen vanaf 2025. De nieuwe “stop-the-clock”-richtlijn stelt deze tijdschema’s echter tijdelijk uit.
2. Goedgekeurd Uitstel
Volgens het goedgekeurde uitstel:
Publiek belang-bedrijven (OOBs) met meer dan 500 werknemers moeten nog steeds beginnen met CSRD-rapportage vanaf het boekjaar 2025.
Andere grote bedrijven (die niet als OOBs worden geclassificeerd maar wel aan de
vastgestelde CSRD criteria voldoen) krijgen nu tot 2027 de tijd voordat hun
rapportageverplichtingen ingaan—een effectief uitstel van twee jaar.
Dit betekent dat duizenden grote ondernemingen in de EU extra tijd krijgen om hun interne dataverzameling en processen af te stemmen op de uitgebreide vereisten van de CSRD.
3. De “Stop-the-Clock”-Richtlijn
Het voorstel om deze rapportageverplichtingen uit te stellen werd geïntroduceerd als
onderdeel van het omnibuspakket van de Europese Commissie eind februari. De zogenaamde
“stop-the-clock”-richtlijn is bedoeld om de volgende kwesties aan te pakken:
Implementatie-uitdagingen: Veel bedrijven gaven aan moeite te hebben met de
voorbereiding op de vereiste diepgaande gegevensverzameling, vooral op gebieden zoals emissies in de waardeketen en sociale normen.
Standaardisatie kwesties: De Europese duurzaamheidsrapportagestandaarden
(ESRS) zijn nog in ontwikkeling en bepaalde details over rapportagerichtlijnen en
methodologieën moeten nog verder verduidelijkt worden.
Datakwaliteit en consistentie: De nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van gegevens blijft een uitdaging. Beleidsmakers en belanghebbenden willen ervoor zorgen dat systemen en richtlijnen voor gegevensverificatie en -audit robuust zijn.
Met de steun van het Europees Parlement wordt de “stop-the-clock”-richtlijn effectief wet, in afwachting van enkel nog de formele, grotendeels procedurele, goedkeuring door de Europese Commissie voordat deze officieel wordt gepubliceerd.
4. Praktische Gevolgen voor Bedrijven
Uitgebreidere Voorbereidingstijd: Bedrijven die niet gebonden zijn aan de deadline
van 2025 krijgen twee extra jaren om hun duurzaamheidsdatastructuur en
rapportageprocedures te verfijnen.
Middelenplanning: De verlengde tijdlijn maakt een meer gefaseerde aanpak
mogelijk voor investeringen in technologie, training en personeel om aan de
toekomstige CSRD-verplichtingen te voldoen.
Strategische Afstemming: Bedrijven krijgen een betere kans om hun
duurzaamheidsstrategie af te stemmen op langetermijndoelstellingen en om CSRD-
rapportage te integreren in bredere ESG-initiatieven.
Minder Directe Druk: Hoewel de richtlijn de nadruk blijft leggen op het bevorderen
van transparantie, is de onmiddellijke druk voor naleving tegen 2025 nu opgeheven
voor niet-OOBs.
Het is echter belangrijk op te merken dat OOBs met meer dan 500 werknemers zich nog
steeds moeten voorbereiden op hun CSRD-verplichtingen vanaf 2025. Zij zullen fungeren als voorlopers bij het invoeren en tonen van best practices op het gebied van
duurzaamheidsrapportage en databeheer.
5. Wat Te Verwachten
1. Publicatie van de Definitieve Richtlijn: Hoewel de goedkeuring door de Europese
Commissie technisch gezien nog moet plaatsvinden, is dit grotendeels een formaliteit.
Bedrijven kunnen binnenkort de officiële publicatie en inwerkingtreding van de “stop-
the-clock”-richtlijn verwachten.
2. Verdere ESRS-Richtlijnen: De European Financial Reporting Advisory Group
(EFRAG) blijft de Europese duurzaamheidsrapportagestandaarden (ESRS) verfijnen.
Hun richtlijnen zullen cruciaal zijn voor bedrijven die zich voorbereiden op
toekomstige naleving.
3. Ondersteuning bij Implementatie: Verwacht meer richtlijnen, workshops en
sectorspecifieke ondersteuning van regelgevers en brancheorganisaties ter
voorbereiding op 2027.
4. Vrijwillige Vroegtijdige Adoptie: Sommige ondernemingen kiezen er mogelijk voor
om zich vóór 2027 al aan het CSRD-kader aan te passen, vooral als zij robuuste ESG-
rapportage zien als een concurrentievoordeel of als middel om vertrouwen bij
investeerders en klanten te versterken.
6. Aanbevelingen voor Bedrijven
1. Begin Tijdig met Voorbereidingen: Ondanks de verschoven deadlines wordt
duurzaamheidsrapportage een hoeksteen van bedrijfsverantwoording. Vroegtijdige
planning helpt risico’s te verminderen.
2. Investeer in Datasystemen: Overweeg het implementeren of upgraden van systemen
die duurzaamheidsgegevens verzamelen, beheren en verifiëren—vooral voor
complexe gebieden zoals emissies in de toeleveringsketen of sociale indicatoren.
3. Betrek Belanghebbenden: Open dialoog met investeerders, werknemers en
leveranciers bevordert betere afstemming op duurzaamheidsdoelen en verduidelijkt
verwachtingen.
4. Volg Wetgevende Ontwikkelingen: Blijf op de hoogte van updates vanuit de EU en
de evoluerende standaarden van EFRAG om ervoor te zorgen dat uw
rapportagestrategie actueel blijft.
Conclusie
De bevestiging van het CSRD-uitstel door het Europees Parlement betekent dat veel grote bedrijven even op adem kunnen komen. Dit uitstel mag echter niet worden gezien als een excuus om voorbereidingen uit te stellen. De verschuiving onderstreept de wens van de EU voor een realistische tijdlijn die de ambitie voor transparante, hoogwaardige ESG-rapportage in balans brengt met de praktische uitvoerbaarheid.
Naarmate de “stop-the-clock”-richtlijn van kracht wordt en de nieuwe tijdlijn zich aftekent, kunnen bedrijven deze periode strategisch benutten. Door te investeren in robuuste dataverzameling, het versterken van duurzaamheidsstrategieën en het alert volgen van EU-ontwikkelingen, zullen ondernemingen goed gepositioneerd zijn om aan de verplichtingen in 2027 te voldoen en leiderschap te tonen op het gebied van duurzame bedrijfsvoering.
Comments